dålig hästhantering?

jag vet, att vi har förmänskligat våra hästar en hel del. nästan för mycket. vi är alldeles för rädda om dem, ibland som om de vore porslinsdockor. vi vaccinerar dem mot allt och inget. vi lägger på dem täcken och har ibland även skydd i hagarna för att dem inte ska skada sig, fastän de kan klara en skillnad på +-30 grader utan problem. vi får dåligt samvete om hästen råkar vara lite smutsig när vi rider. vi passar ut exakta sadlar och lägger ner en massa pengar på detta, inte nog om hur många bett vi provar för att just det ska passa vår häst. vi ska ha det finaste och dyraste till vår häst, allt för att synas. vi behandlar minsta lilla sår, och penslar hovarna med matolja. vi sitter i timvis för att räkna foderstater som ska passa i minsta detalj (dem får ju såklart inte få 1 krm mindre av det ena). 

Förr var det status i samhället att ha den stora, starka hästen som kunde dra så mycket som möjligt. Nuförtiden ska hästen ha en bra exteriör, den ska ha en bra gång, bra temperament, kunna hoppa allt vi styr på... 

jag ska inte yttra mig speciellt mycket, för jag vet att jag är likadan. MEN jag får ändå dåligt samvete när jag går förbi hagen som det i vintras stod en mycket mager häst i. helt allvarligt, så var det en tjej som gick isär med sin pojkvän, och lämnade både häst och hund där. han kan inget om hästar och bryr sig inte. hans mamma har alltså fått gå dit ibland och slänga till lite hö. ingen har borstat eller ens tagit av täcket på hästen på månader! 

Visserligen är det ingen "bra" häst av något slag, utan snarare en häst utan speciellt värde i pengar. men pengar har ingenting med dålig häst/djurhantering att göra. sådana personer borde sitta inspärrade.

Kommentarer
Postat av: Jennipher

Det om den hästen som du skriver om. Jag tycker tjejen som lämnade sin fd. pojkvän med allt borde skjutas, om hon brydde sig det minsta om sin häst så borde hon visa det på något sätt.



Men visst, vi nuförtiden är väldigt mesiga med våra hästar. Men... man ska samtidigt se till att dem har det bra.

2009-04-24 @ 15:57:13
URL: http://jennipher.bloggspace.se
Postat av: Matilda Östman - the life of

Hej! vilken grym blogg du har! :)

Allt bra med dig?

Ha en bra helg!



2009-04-24 @ 20:34:57
URL: http://matildaostman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0