måndag

ah, igår blev inte RIKTIGT som jag tänkt mig.. men men. så blir det nästan alltid. ska försöka hinna med att se filmen idag!

idag var vår första dag på den nya praktiken. jag har säkert nämnt förut att vi hade så dåligt schema i höstas, då den tog bort en veckas praktik av oss, och lät oss ha ta vår tappskokompitens och räkna ut foderstater. så alltså har vi bara en veckas praktik nu, vilket kommer försvåra det för oss att få ett bra betyg.

men första dagen idag i alla fall på berga gård i gällstad. http://www.bergagard.nu/ Jag kan ju berätta lite smått om gården först. Dem har väl runt ett 40-50 tal hästar. Stallet ägs och drivs av advokaten Nils-Ivar och hans fru Elisabeth Ohlsson Ridderbjelke, med Leif Medin som stallchef. I stallet för närvarande har dem 1 heltids tjej, 1 som jobbar deltid, 1 långtidspraktikant, 2 månadspraktikanter, 1 tjej som bara rider hästarna och sen jag och jonna just nu. Vi delar också vår tid med några stallkatter, en greyhound och en shih tzu. Stallet är i två våningar, med uppdelat ston och föl på översta våningen, och ridhästarna/hingstarna på den nedre. sedan finns det även några hingståringar som går i lösdrift. i ridhuset finns en kortsida med glasfönster, och på den andra sidan finns ett helt underbart rum. där finns en bar, massa stilrena möbler i form av matsalsbord. runt den öppna spisen sitter vi på morgonen och äter frallor som gårdsägaren bjuder på. samtidigt sitter vi och kollar på den stora plasma tvn, och tjötar :)

idag har vi väl gjort allt man gör i ett stall antar jag. sammanlagt finns det väl över 50 höpåsar att göra efter man mockat alla hästarnas boxar, så tro mig - det finns att göra. Fölen är precis så galna de kan vara, och allt det där. första dagen har gått fort, vi började 8 och slutade 5 ungefär. och jag är jättetrött och vill sova. men FÖRST, så ska jag se på filmen!!

Ni blir förhoppningsvis uppdaterade med bilder imorgon :)

Kommentarer
Postat av: Jennipher

Låter som ett mysigt stall! :D inte alls avundsjuk på att du får packa höpåsar och mocka ;) Men min praktik är faktiskt rätt bra också =)

2009-02-23 @ 18:39:09
URL: http://jennipher.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0