Lycklig?

ibland undrar man om man har det bättre än andra, sämre än andra, eller om man helt enkelt har det neutralt. Jag fick mig en tankeställare på religionen idag. Vad är lycka för mig? Vad ÄR lycka för mig.. lycka för mig är att folk runtomkring mig mår bra, mestadels. mår inte dem bra, så mår ofta jag inte bra heller. och mår man bra, då är man lycklig. eller hur?

om man då kollar på klassens resonemang.
- när allt är bra
- nå framgång (karriär, mål)
- pengar
- kärlek
- Måste man vara lycklig jämt?

det vore väl tråkigt att inte vara lycklig jämt. det är väl knappast så att man strävar efter att vara olycklig. varje chans som ges, vill man vara lycklig. man prioriterar sitt liv på bästa sätt, för att man ska bli lycklig. det är inte alltid man själv kan styra över lyckan. kanske lämnar ens partner en, man blir av med jobbet, en vän, eller kanske är det ens husdjur som fått uppleva sina sista dagar? kanske vänder det åt andra hållet istället, man träffar kärleken, får ett jobb, man får en ny vän och köper sig en valp eller ett annat djur..

vad jag vill komma fram till, känns det inte som att människor borde bry sig mer om andra än sig själv? det är inte bara en själv som gör sig lycklig, det är människor runtomkring som är stor del till hur man känner sig och mår. Jag är glad att jag har människor runtomkring mig som gör mig glad och lycklig, vad vore livet annars?

Kommentarer
Postat av: Jennipher

Hjärtat mitt. jag håller helt och hållet med dig, och tänker oftast mer på att folk i min omgivning ska vara lyckliga. Men sedan så behöver man självklart inte vara lycklig varje dag, det kan ju ha hänt något som gör en olycklig. Men så kanske det dyker upp något som gör en lycklig..

2009-01-12 @ 22:26:09
URL: http://jennipher.bloggspace.se
Postat av: Weronica

Ja det är sant det du skriver, jag tror att man inte alltid kan vara lycklig! Men sen är det ju en definitionsfråga...vad är lycka? Det beror ju egentligen på vad det gäller...jag är lycklig när mina nära och kära har det bra och det är ju en sån där vardaglig lyckokänsla...sen blir jag ju överlycklig när nått roligt oväntat händer och då är det ju som en festöverraskning...fattar du hur jag menar?Roligt att läsa om dina funderingar! Kram

2009-01-13 @ 12:31:00
URL: http://wirrewippans.bloggspace.se
Postat av: Elin!

Pengar och kärlek.

Allt som behövs. Och med kärlek menas ju det inte bara med en partner. Utan kärlek till sina vänner, familj, bekanta, djur osv.

Kanonkul (Y)

2009-01-13 @ 15:55:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0