Kollo i Espevik

idag kom min bror till mig och ville ha reda på lite information om kollo. jag blev glad när han sa att han ville åka, jag var trotts iväg två somrar, 1 månad utan sin familj och vänner, som 10 och 11 åring. precis som i hans ålder :)

det jag kommer ihåg av kollo var:
- väckning kl 7 varje morgon, då skulle man upp direkt.
- stå på kö till matsalen, ta mat i tur och ordning, sätta sig vid sin plats i matsalen och inte låta för mycket. råkar man tex "dra stolen" istället för att lyfta, ropar personalen ens namn och man får inför alla barn göra om det.
- efter frukosten ska alla städa sina rum
- tandkrämen som redan är ditsatt på morgonen, ska vara borta, annars får man gå dit och borsta.
- någon ombeds att ringa i stora klockan på gården, och då ska ALLA barnen plocka bort allting de sysslar med och springa fram till trappan och ställa sig i sitt speciella led.
- på kvällen läser dem saga, och klockan halv 10 är det sängdags.
- inga pengar är tillåtna att ha, inte heller något godis eller liknande. vad exakt man hade med sig i bagaget dit gick dem igenom innan det packades upp, tillsammans med personalen.

naturligtvis gjorde vi saker på dagarna, och trots stränga regler hade vi så roligt! vi fick åka iväg på hajk, då vi åkte båt ut till en öde ö, tältade och lagade mat i stormkök och annat. vi gick till stranden och badade, fiskade krabbor och åkte efter båt varje dag. vi åkte in till varberg, till torget, badhallen och fästningen. vi hade filmkvällar, och diskon varannan fredag. vi hade fotbollstuneringar, åkte iväg och spelade mini-golf och fick prova på livräddning. och såklart så gjorde vi olika saker ihop, varje dag!

min tid på koloni när jag var liten har lämnat en stor plats i mitt hjärta, även om jag fortfarande inte åkt dit och varit småfolk som jag lovat. småfolk är när man kommer tillbaka till kollo när man är för gammal för att vara med. då hjälper man till som den övriga personalen i några dagar.
kanske återkommer jag någon dag, vem vet? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0